TODO: Hahmoluokat saattavat valittavina urapolkuina poistua kokonaan ja korvaantua vapaalla elostelulla, eli jokainen pelissä tehty valinta törkkii kohti tietynlaista uraa.
Jaottelu
Hahmot jaetaan hahmoluokkaryhmittäin MÄTS!!!:eihin ja PLUFF!!!:eihin (eli fyysisiin hyökkääjiin ja taikainpaiskojiin) sekä näiden aliluokkiin, mätseihin ja pluffeihin. Jäljempänä on ehkä helpompaa käyttää etuliitteitä iso ja pieni luokkiin viitattaessa. Hahmoluokat jaetaan myös kolmeen ryhmään, joilla on kaikilla omanlaisensa suhtautuminen Kolmiloon eli kolmijakoiseen maailmankatsomukseen.
Ritari | Soturi | Rosmo | MÄTS!!! |
Pastori | Luikuri | Trulli | PLUFF!!! |
Inkvisiittori | Yrtisti | Pioneeri | pluff |
Kapinallinen | Vouti | Kepuli | mäts |
Usko | Tahto | Ymmärrys | Ryhmä / Kolmioppi |
Inkvisiittori
Aate
Inkvisiittorit ovat uskossaan horjumattomia sotapappeja, joita ei ristiretkillään pidättele mikään. Inkvisiittorit ovat pikkupluffeista ilkeimpiä taistelijoita, sillä he osaavat heitellä monia erilaisia loihtuja, sekä taistella varsin hyvin. Korkean tason inkvisiittori voivat lisätä oman vitutuskäyränsä höökiin. Tämä tekee heistä haavoitettuina aivan helvetin vaarallisia.
Tavat
Keskitalvella järjestettävässä hanougat-juhlassa inkvisiittorit muistelevat keskenänsä onnistuneita ristiretkiään syöden samalla perinteistä makeaa tahnaa (eli sinappia).
Ominaisuudet
Kolmioppi: Usko +3
Mäts-maksimi: 3d6
Alkutaidot: Atrain, Temppu, Pakanantappo, Kepeä panssari
Muuta: Inkvisiittoreilla on sama taikavalikoima ja oppimismenetelmä kuin Pastoreilla, mutta he eivät kykene tiivistämään pyhää tietoaan viskiveteen eivätkä käyttämään jonkun toisen tiivistelmiä.
Kapinallinen
Aate
Kapinalliset ovat vapaita sieluja, jotka ovat hylänneet yhteiskunnan voidakseen elää vailla sen rasitteita.
Tavat
Kapinalliset ovat lähtökohtaisesti kovin tavatonta porukkaa.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Usko +2
Mäts-maksimi: 4d6
Alkutaidot: Mäjäytin, Monisuunta, Ronski panssari
Muuta: Hahmonluonnissa Kapinallinen valitsee aseen johon aikoo erikoistua, eikä sen jälkeen osaa enää käyttää mitään muita aseita. Saadessaan Hööki- tai Mäjäytin-taidon Kapinallisen höökivoima nousee yhden sijaan aina kahdella. Tämä pätee vain jos hahmon ensimmäinen luokka on Kapinallinen. Mikäli hahmo päättää Jänistyksen kautta valita Kapinallisen tien, hän saa hahmonluonnissa vapaavalintaisen vehjaksen sijaan Kävelykepin. Tällöin myös Hööki- ja Mäjäytin-taidot toimivat normaalisti.
Kepuli
Aate
Kepulit ovat kieroja perkeleitä joille mikään ei ole pyhää. Kepulit voivat murhata katatoniassa lojuvia otuksia.
Tavat
Kepulit tapaavat harjoitella ketteryyttä erityisillä radoilla harjoittamalla urheilulajia nimeltään rengasväistely.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Ymmärrys +2
Mäts-maksimi: 4d6
Alkutaidot: Pistin, Hiippailu, Ronski panssari
Luikuri
Aate
Älä kutita nukkuvaa Luikuria. Luikurit ovat äärimmäisen voimallisia loihtijoita, sillä heidän taikansa perustuvat puhtaasti tahtoon. Loihtiakseen jokainen luikuri tarvitsee sekä hatun että soittimen. Hatun merkitys on lähinnä symbolinen, mutta kaikki taiat tulevat ulos hatusta. Soitin on tavallaan tärkeämpi, sillä kaikki loitsinta tapahtuu soittamalla kyseistä soitinta.
Loitsittaessa on aina muistettava ensin kutsua hatusta oma soitin. Mikäli näin ei tehdä, mikä tahansa paiskattu loitsu kutsuu luikurin oman soittimen irvikuvan, joka hyökkää välittömästi satunaisen lähistöllä olevan hahmon (oman tai vihulaisen) kimppuun ja tuhoaa (lue: syö) hänet välittömästi.
Tavat
Ennen valmistumistaan jokainen luikuri tekee matkan Hanuraasiaan, eli ns. soitinulottuvuuteen. Hanuraasiassa jokin soitin valitsee luikurikandidaatin omakseen, ja tämän on osattava soittaa kyseistä soitinta. Mikäli soitto ei luonnistu, astraalisoittimet aistivat luikurikandin epävarmuuden ja hyökkäävät välittömästi hänen kimppuunsa (jos kuolee, joutuu Hämärään metsään). Mikäli soitinta vastaavasti osaa soittaa, se tunnustaa luikurin mestarikseen ja soittimen voi jatkossa kutsua taistelussa käytettäväksi. On toistaiseksi vielä epäselvää miten luikuri onnistuu yhtäaikaa pitämään käpälissään hattua, soitinta sekä mahdollisia nuotteja.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Tahto +3
Mäts-maksimi: 1d6
Alkutaidot: Käsipultti, Loihtu, Maine, Olematon panssari
Muuta: Luikurit oppivat uusia taikoja löytämällä nuottikääröjä ja opettelemalla loihtuja niistä. Nuoteista voi myös suoraan primavistata taikoja, mutta nuottivihko tosin tuhoutuu tässä. Voimakkaimmat luikuritai’at ovat tabulatuureja, joten niitä ei voi primavistata, koska kädet loppuvat kesken.
Pastori
Aate
Pastorit ovat uskon lähettiläitä, jotka osaavat paiskoa Uskoon perustuvia loihtuja.
Tavat
Jokaisen pastorin tulee suorittaa matka oman jumaluutensa luokse (yleensä kärpässienen avulla). Tämä matka alkaa aina joka rodun synnyinsijoilla olevalta pyhältä paikalta.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Usko +4
Mäts-maksimi: 1d6
Alkutaidot: Kettinki, Loihtu, Sädekehä, Olematon panssari
Muuta: Pastorit oppivat uusia taikoja tapaamiltaan pyhiltä henkilöiltä, joita löytyy siroteltuina pitkin pelimaailmaa. Pastorit voivat tiivistää tuntemansa pyhän tiedon viskiveteen, käyttäen temppeleiden viskivesilaareja, kuitenkin siten, että maksavat riittävän kolehdin per käytetty viski. Viskin määrä riippuu tai’an tehosta. Viskivesilaarien käyttö pitää maksaa jalokiveksillä, joita saa temppeleiltä joko tuomalla niihin player character -hahmoluokkia edustavia noviiseja tai vastaavia veriuhreja (joko rikollisia tai viattomia, riippuen siitä kuinka ilkeä haluaa olla).
Pioneeri
Aate
Pioneerit ovat osaavia rakentelijoita ja tekniikan ihmelapsia, joita ei kannata jättää yksin rautalingon ja petrolin kanssa.
Tavat
Pioneereilla on oma peli nimeltään Rele-Ventti, jota pelataan hyvin epästabiileilla pelikorteilla. Mikäli Rele-Venttiä pelattaessa saa korttien summaksi 21 tai yli, koko pakka räjähtää.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Ymmärrys +3
Mäts-maksimi: 3d6
Alkutaidot: Väkipuukko, Hööki, Kepeä panssari
Muuta: Pioneerit osaavat loihtia kuten trullit, mutta ainoastaan suoraan vihanneksesta ja ainoastaan loihtuja jotka ovat manan rajoissa.
Ritari
Aate
Ritarit ovat aatteelleen lojaaleja sekä jaloja yksilöitä, jotka uskovat vakaasti johonkin päämäärään. Ritarit osaavat käyttää Kalpaa, Jykeviä panssareita sekä kaikenlaisia kilpiä.
Tavat
Ritareilla on äärimmäisen vaativat vassarisulkeiset, joissa tulee hyppiä ainoastaan vasemmalla jalalla.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Usko +1
Mäts-maksimi: 6d6
Alkutaidot: Kalpa, Jykevä panssari, Viimemätky
Rosmo
Aate
Rosmot eivät kumartele ketään, vaan ottavat sen minkä haluavat. Optimirapulaan tullessaan Rosmot huutavat samalla tavalla kuin Pienet eläimet särkien kaikki taiat ympäriltään (muuttaen ne siis mustekaloiksi).
Tavat
Rosmojoukkioilla on oma valmistumisriittiperinne nimeltään HUUTOKALJAT!, jossa juodaan kaljaa (sahtia) huutaen samalla. Rosmo on kanssarosmojen mielestä valmis ryöväri silloin kun hän osaa huutaa ja juoda yhtä aikaa.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Ymmärrys +1
Mäts-maksimi: 6d6
Alkutaidot: Astalo, Jykevä panssari, Viimemätky
Muuta: Hahmonluonnin yhteydessä Rosmot saavat yhden vapaavalintaisen tatskan.
Soturi
Aate
Soturit ovat osaavia ja vaarallisia mätkijöitä, jotka voivat tehdä kaikenlaista tilanteestaan riippuen.
Tavat:
Sotureilla on ikivanha perinnerituaali nimeltään Puks! Tässä rituaalissa soturit juoksevat (sukupuolesta tai sen puutteesta riippumatta) alastomina, kädet sukalla selän taakse sidottuina ja puskevat toisiaan päillään. Kuitenkin siten, että aina osuman yhteydessä on kiljaistava “Rituaali!” Tärkeintä rituaalissa on se, että homman pitää pysyä, tässä.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Tahto +1
Mäts-maksimi: 6d6
Alkutaidot: Hilpari, Jykevä panssari, Viimemätky
Trulli
Aate
Trullit ovat raakaa vihannesenergiaa paiskovia perkeleitä, joiden tielle ei parane sattua.
Tavat
Trullien taikuus perustuu luonnonenergiaan ja Trullit saavatkin kaikki taikansa uhraamalla hedelmiä tai vihanneksia erityisen rituaalin avulla.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Ymmärrys +4
Mäts-maksimi: 1d6
Alkutaidot: Rautalinko, Loihtu, Rituaali, Totuustorvi, Olematon panssari
Vouti
Aate
Voudit ovat metsissä viuhtovia kummajaisia.
Tavat
Voudit ovat monesti varsin hyvätapaisia, paitsi silloin kun eivät ole.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Ymmärrys +2
Mäts-maksimi: 4d6
Alkutaidot: Vispilä, Liikehdintä, Ronski panssari
Yrtisti
Aate
Yrtistit ovat tunnettuja parantajia, jotka osaavat keitellä kaikenlaisia liemiä löytämistään yrteistä ja muista litkuista.
Ominaisuudet
Kolmioppi: Tahto +4
Mäts-maksimi: 3d6
Alkutaidot: Ruuantähde, Tutkailu, Pykällys, Kepeä panssari
Muuta: Yrtistit ovat ainoa hahmoluokka jotka osaavat spontaanisti herättää otuksia katatoniasta.