Ominaisuudet kuvaavat numeerisina arvoina sitä, minkälaisia perusominaisuuksia kullakin hahmolla on. Näitä arvoja käytetään kaikkien hahmon tekemisten onnistumisen laskentaan.
Ensisijaiset ominaisuudet
Ensisijaisiin attribuutteihin vaikuttavat hahmon rotu sekä kehitysvalinnat. Lisäksi hahmonluonnissa voi käyttää yhden vapaavalintaisen ominaisuuspisteen (ehkä). Jokainen väkeä edustava hahmo saa ensisijaisten ominaisuuksien perusarvoksi 6, vihulaiset vastaavasti 4, sekä niitä vähäisemmät eläväiset eli esineet 2.
Müskelit
Müskelit ovat määre hahmon fyysiselle voimakkuudelle. Müskeleitä käytetään osittain röyhkeydessä, tappeluksessa ja kaupustelussa.
Nokkeluus
Nokkeluus määrittää sen, kuinka fiksu ja kekseliäs hahmo on. Nokkelat hahmot keksivät ratkaisuja erilaisiin ongelmiin nopeasti ja pystyvät keksimään vaihtoehtoisia tapoja tilanteisiin. Nokkeluutta käytetään osittain röyhkeydessä, valehtelussa ja juopottelussa.
Näppäryys
Näppäryys on suurin määrittävä tekijä kaikenlaisessa käsillä tekemisessä. Näppäryyttä käytetään osittain tappeluksessa, jemmailussa ja juopottelussa.
Pärstäkerroin
Pärstäkerroin vaikuttaa suoraan siihen kuinka hyvin hahmo otetaan erilaisissa tilanteissa vastaan. Eniten tästä on hyötyä niille jotka pyrkivät puhumaan itsensä tilanteiden läpi tappelemisen sijaan. Pärstäkerrointa käytetään osittain kaupustelussa, jemmailussa ja juopottelussa.
Johdannaisominaisuudet
Johdannaisominaisuudet johdetaan nimensä mukaisesti muista attribuuteista.
Uho (Müskelit + Nokkeluus)
Uhokkaat hahmot voivat helpommin uhkailla muita ja saada siten tahtonsa läpi. Uhoa käytetään Röyhkeys-doktriinissa.
Ketteryys (Müskelit + Näppäryys)
Ketteryys kertoo siitä, miten hyvin hahmo hanskaa fyysistä osaamista koskevat tilanteet. Ketteryyttä käytetään Tappelus-doktriinissa.
Vaikutus (Müskelit + Pärstäkerroin)
Vaikutus määrää sen, minkälaisen vaikutuksen hahmo tekee toisiin otuksiin. Vaikutusta käytetään Kaupustelu-doktriinissa.
Maine (Pärstäkerroin + Nokkeluus)
Maine määrää sen miten hyvin hahmo pystyy tulemaan toimeen erilaisten hemulien kanssa. Mainetta käytetään Valehtelu-doktriinissa.
Sulautuminen (Pärstäkerroin + Näppäryys)
Sulautuminen vaikuttaa siihen kuinka helppo on kulkea muiden huomaamatta sinua ollenkaan. Sulautumista käytetään Jemmailu-doktriinissa.
Perstuntuma (Nokkeluus + Näppäryys)
Perstuntuma vaikuttaa siihen miten hyvin hahmo osaa tehdä asioita umpirapulassa. Perstuntumaa käytetään Juopottelu-doktriinissa.