Herra Hassumassun maailmassa on erilaisia tiloja jotka vaikuttavat hahmojen toimintaan. Nämä tilat ovat:
- Rapula
- Pölly
- V-käyrä
- Vammat
- Myrkytys
- Epätoivo
Kaikki tilat ovat tietysti erilaisia mutta vaikuttavat joiltain osin tasaisesti eri tyyppisiin vuorovaikutuksiin.
- Jokaisella tilalla on aste, joka kertoo kuinka voimakkaasti se vaikuttaa hahmoon. Jokaisen tilan aste vaikuttaa aina negatiivisesti kahteen vuorovaikutustyyppiin (toisen höökiin, toisen puoluun) ja jos aste nousee yli 12, siihen kuolee. Kuolema vastaa höökivuorovaikutuksen haittaa.
- Jokainen tila vaikuttaa jollakin tapaa positiivisesti taikainpaiskontaan.
- Jokainen tila vaikuttaa erikseen johonkin attribuuttiin, tekijään tai muuhun pelimekaniikkaan
Rapula
Rapula on kaikkein yleisin tila Herra Hassumassun maailmassa. Omaan rapulaansa voi nostaa juomalla bönthöjä ja laskea yksinkertaisesti odottamalla tai joillakin loihduilla ja taidoilla. Jokainen juotu bönthö nostaa rapulaa nd6 pykälää, jossa n riippuu bönthön laadusta. Toleranssi-taidolla on mahdollista tasapainottaa omaa juomistaan vaikuttamalla sekä juoman vaikutuksen satunnaisuuteen että saavutetun tilan kestoon. Myös jotkin tai'at ja myrkyt voivat vaikuttaa omaan, kavereiden tai vihulaisten rapulaan. Jos bönthöä ottaa liikaa, siihen voi myös kuolla (rapulan noustessa yli 12), joten varovaisuus on aina tarpeen.
Rapulan vaikutukset
Rapula vaikuttaa kolmella eri tavalla:
Rapula laskee tappeluksen höökiattribuutteja: geneerisessä lättyynlätkimistilanteessa hyökkääjän höökistä vähennetään kulloinenkin rapulan aste. Kovin pahassa jurrissa ei siis kannata mennä uhoamaan itseään isommille tai voipi tulla turkuun.
Rapula laskee jemmailun puoluattribuutteja: mikäli joku yrittää yytsiä jemmailijaa eli puolustautua jemmailuhöökiltä, rapula vähennetään estosta.
Rapula nostaa loihtukynnystä: rapulan aste lisätään suoraan hahmon loihtukynnykseen eli mitä pahemmissa soosseissa on, sitä ilkeämpiä loihtuja kykenee heittämään
Juomakontrolli & rapulan kesto
Normaalisti jokainen rapulan aste kestää 1d6 vuoroa jonka jälkeen se laskee yhdellä pykälällä mutta bönthön juominen myös nostaa Toleranssia (ks. Taidot ja kehittyminen -> Aktiiviset osaamistaidot). Toleranssin noustessa rapulan kesto ja bönthöjen arvaamattomuus tasoittuu, tehden hörppimisestä turvallisempaa. Bönthöjen toiminta toleranssiin suhteutettuna määräytyy seuraavan taulukon mukaan:
toleranssi | kesto | Sahti | Vinetto | Kilju | Sintti |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1-6 vuoroa | 1-6 | 2-12 | 3-18 | 4-24 |
1 | 2-6 vuoroa | 1-5 | 2-10 | 3-15 | 4-20 |
2 | 3-6 vuoroa | 1-4 | 2-8 | 3-12 | 4-16 |
3 | 4-6 vuoroa | 1-3 | 2-6 | 3-9 | 4-12 |
4 | 5-6 vuoroa | 2-3 | 4-6 | 6-9 | 8-12 |
5 / viinalasi | 6 vuoroa | 3 | 6 | 9 | 12 |
6 | Vapaasti valittavissa kyseisen bönthön vaiheluväliltä |
Taulukosta puuttuvista bönthöistä lautuma aiheuttaa aina tason 12 rapulan, ja jänisjuoma vastaavasti aina hörppääjän taipaleelle optimaalisen rapulan.
Toleranssin lisäksi on olemassa Viinalasi-saavutus, joka nostaa juomakontrollin pysyvästi huikeaksi (tasolle 5), mutta lisää riskin ns. repsahtamiseen. Mikäli viinalasillinen hahmo heittää bönthöä ottaessaan rapulan kestoksi 6, tapahtuu repsahdus ja hahmo ottaakin bönthöä vahingossa pahimman kautta (eli juoman maksimit).
Jos rapula nousee syystä tai toisesta kolmeentoista tai sen yli, hahmo saa alkoholimyrkytyksen ja vaipuu katatoniaan. Alkoholimyrkytykseen kuoleminen vastaa tappeluskuolemaa eli siitä päätyy Hämärään Metsään.
Pölly
Pölly on tila, joka saavutetaan polttamalla piiputtimessa erilaisia dullia, jotka kootaan myssystä eli yrteistä. Piiputtimia on eri kokoisia, eli kootun dullan ominaisuuksien määrä riippuu siitä mitä kaikkea piiputtimen pesään saa tungettua. Koska piiputin savuttaa tuotteensa myös ympäristöön, se vaikuttaa aina kaikkiin kuuden ruudun päässä oleviin otuksiin. Yli 12 latausta vetäviä piiputtimia ei ole koska sen kokoisella annostuksella lähtee henki (ks. kappaleen viimeinen virke).
Kun piiputtimen polton aloittaa, käyttäjä kokee ensin myssyn negatiiviset ominaisuudet, jotka kestävät nd6 vuoroa (n == myssylatauksen koko). Negatiivisten vaikutusten hälvettyä alkavat positiiviset vaikutukset, jotka kestävät myös nd6 vuoroa. Hahmot joilla on Maininki-taito nauttivat pöllyn positiivisista vaikutuksista yhtä pitkään kuin negatiivisista. Samaan tapaan kuin bönthöä juodessa, myös dullanpoltto nostaa Toleranssia ja sen myötä vaikutusten pituus tasaantuu.
Pöllyn vaikutukset
Pölly vaikuttaa kolmella eri tavalla:
Pölly laskee röyhkeilyn höökiattribuutteja: mulkkuilu pöllyssä on hankalampaa - röyhkeyshöökistä vähennetään kulloinenkin pöllyn aste.
Pölly laskee juopottelun puoluattribuutteja: jos sinua ollaan juomassa pöydän alle, pölly hankaloittaa törpöttelyä eli juoppopuolusta vähennetään kulloinenkin pöllyn aste.
Pölly nostaa loihtujen vaikutusaluetta: taikojen paiskominen pöllyssä levittää niiden vaikutusaluetta laajemmalle.
Jokainen yrtti nostaa yhtä ja laskee toista ominaisuutta. Dullia kasatessa eri yrttien ominaisuudet lasketaan yhteen.
Yrtti | Ominaisuudet | Isäntäheimo |
---|---|---|
Konteksti | Nok +1, Müsk -1 | juurekset |
Sikuri | Näp +1, Pär -1 | marjat |
Humala | Müsk +1, Näp -1 | hapatukset |
Töpö | Pär +1, Müsk -1 | sporofyytit |
Genasis | Nok +1, Pär -1 | lehtevät |
Mesi | Näp +1, Nok -1 | hedelmät |
Esimerkki: hahmolla on piiputin johon mahtuu kolme annosta myssyä. Hahmo lataa piiputtimen Kontekstilla, Humalalla ja Genasiksella. Syntyy myssylataus, joka ensin laskee muskeleita, näppäryyttä ja pärstäkerrointa yhdellä pykälällä (-1) 3-18 vuoron ajaksi. Alkuvaikutuksen lakattua myssylataus nostaa muskeleita yhdellä (+1) ja nokkeluutta kahdella (+2) pykälällä 3-18 vuoron ajaksi.
Mikäli pöllylle altistuu yli 12 pykälän edestä, hahmo kuolee ns. röyhkeyskuoleman eli menettää höökinoppansa.
V-käyrä
V-käyrä kuvaa taistelussa kertyvää yleistä uupumusta, koordinaation laskemista ja reaktioiden heikkenemistä. Jokaisen hahmon v-käyrä lasketaan pääsääntöisesti lasketaan taistelussa saatujen iskujen perusteella. Jokaisella taistelukierroksella puolustavan hahmon v-käyrän arvo lisätään hyökkääjän mäts-arvoon, eli mitä enemmän ja pidempään hahmo on ottanut taistelussa turpaan, sitä suuremmalla todennäköisyydellä seuraavat iskut muodostuvat tappaviksi. V-käyrä laskee jokaisen kierroksen alussa yhdellä, joten omaa tilannettaan voi parantaa yksinkertaisesti välttämällä taisteluita. Huom! Edelläoleva on kirjoitettu silloin kun taistelujärjestelmä sisälsi pelkkää fyysistä lättyynlätkimistä. Sama logiikka pätee kuitenkin mihin tahansa vuorovaikutustyyppiin.
V-käyrän vaikutukset
V-käyrä vaikuttaa kolmella eri tavalla:
V-käyrä laskee valehtelun höökiattribuutteja: valehtelusta tulee hankalampaa jos on onnistunut kasvattamaan tatin otsaansa - valehteluhöökistä vähennetään kulloinenkin v-käyrän lukema.
V-käyrä laskee kaupustelun puoluattribuutteja: jos joku on myymässä sieluasi tulitikkujen hinnalla, ei kannata - kaupustelupuolusta vähennetään kulloinenkin v-käyrän lukema.
V-käyrä nostaa woimaa: v-käyrä/2 = hahmon vähimmäiswoima. V-käyrän aiheuttama woimannosto ei muuta hahmon taipaletta.
TODO: selvennä. Jotkin taidot, tai'at, myrkyt ja lääkkeet myös vaikuttavat v-käyrään. V-käyrän vaikutus taistelussa selitetään tarkemmin Taistelujärjestelmän yhteydessä.
Mikäli v-käyrä nousee yli 12, hahmo kuolee vitutukseen eli valehtelukuolemaan eli päätyy Puoskarin Luutarhaan.
Vammat
Taistelussa voi saada erilaisia vammoja. Eri ruumiinosiin kohdistuneet vammat vähentävät ko. ruumiinosaan sidotun vuorovaikutustyypin käytössä olevia noppia seuraavan taulukon mukaisesti:
Mäts | Ruumiinosa | Vuorovaikutustyyppi |
---|---|---|
12 | Käpälät | tappelusnopat -1 |
13 | Pötsi | röyhkeysnopat -1 |
14 | Turpavärkki | valehtelunopat -1 |
15 | Koivet | jemmailunopat -1 |
16 | Kuuppa | juopottelunopat -1 |
17 | Vehkeet | kaupustelunopat -1 |
Vammat kasaantuvat, mutta noppien määrä ei voi laskea nollaa alemmaksi.
Vammojen vaikutukset
Vammat vaikuttavat kolmella eri tavalla:
Vammautuminen laskee jemmailun höökiattribuutteja: piileskely on hankalampaa jos raajat eivät toimi - jemmailuhöökistä vähennetään kulloisetkin vammat.
Vammautuminen laskee tappeluksen puoluattribuutteja: toisen turpaanvetoyrityksen väistäminen on hankalampaa jos raajat eivät toimi - tappeluspuolusta vähennetään kulloisetkin vammat.
Vammautuminen nostaa tietoa: v-käyrä/2 = hahmon vähimmäistieto. Vammautumisen aiheuttama tiedonnosto ei muuta hahmon taipaletta.
Vammojen aiheutuminen mäjäyttimillä selitetään tarkemmin Taistelujärjestelmän yhteydessä. Vammoja voivat aiheuttaa myös jotkin tai'at, myrkyt tai muut taidot.
Mikäli vammoja kerää yli 12, kuolee jemmailukuoleman eli eksyy ja kartta muuttuu.
Myrkytystilat
Myrkytystilat johtuvat parasiittiöiden (ks. vihulaiset -> lieriöt) aihettamista myrkytyksistä, eli myrkytystilan voi saada joko parasiittiöltä itseltään tai murhatun parasiittiön myrkkyä voi käyttää aseen myrkyttämiseen.
Myrkkyjen vaikutukset
Myrkyt vaikuttavat kolmella eri tavalla:
Myrkytys laskee juopottelun höökiattribuutteja: törpöttely tekee pahaa jos sisukalut ei toimi - juopotteluhöökistä vähennetään myrkytysaste.
Myrkytys laskee röyhkeyden puoluattribuutteja: kusipäisyyttä on inha vastustaa myrkytyssäväreissä - röyhkeyspuolusta vähennetään myrkytysaste.
Myrkytys nostaa uskoa: myrkytys/2 = hahmon vähimmäisusko. Vammautumisen aiheuttama uskonnosto ei muuta hahmon taipaletta.
Myrkyt toimivat väkivaltavälineissä vain kerran. Parasiittiöiden hyökkäykset toimivat aina, mikäli otus päättää käyttää myrkkyattribuuttiaan (käytännössä mennään siis jollain todennäköisyyspaskeella ellei tätä pelata DM:n johtamana).
Jokainen myrkky vaikuttaa yhteen kohteensa tilaan (eli näihin mitä just luet) ja jokaisella myrkyllä on yhdellä nopalla heitettävä (1d6) vaikutusaika. Vaikutusaika kuvaa sitä kauanko myrkky ehtii vaikuttaa ennen kuin uhrin immuunijärjestelmä alkaa pistää hanttiin ja korjata tilannetta. Myrkyn osuessa kohteeseensa se pahentaa aina yhtä tilaa yhdellä pykälällä vaikutusaikansa ajan, ja alkaa sen jälkeen poistua elimistöstä. Myrkytysten aiheuttamat tilat korjaantuvat aina myrkyn poistuttua elimistöstä, vaikka tila itsessään ei normaalisti korjaantuisi ajan kanssa (kuten esim. vammat).
Otus | Myrkky | Vaikutus |
---|---|---|
Meta-naali | Metanoli | Aiheuttaa rapulaa |
Riisikakku | Risiini | Aiheuttaa pöllyä |
Sinide | Syanidi | Aiheuttaa vitutusta |
Kurittaja | Strykniini | Aiheuttaa epätoivoa |
Äijälätsä | Arsenikki | Aiheuttaa vammoja |
Poloinen | Polonium | Aiheuttaa yleismyrkytyksen eli estää kaikkia tiloja (pl. itsensä) paranemasta itsestään (ml. myös muut myrkyt) |
Mikäli eri myrkytysten yhteenlaskettu aste nousee samanaikaisesti yli 12, hahmo kuolee ns. juopottelukuoleman ja päätyy Viulistin Vihreään.
Epätoivo
Epätoivo on omien epäonnistumisten kasaantumista - epätoivo nousee aina kun mätsissä tulee huti ja laskee aina kun mätsi menee perille. Loihtujen käyttö ei vaikuta epätoivoon (lukuunottamatta Eristys-loihtua).
TODO: nouseeko epätoivo kun otat tappelussa dunkkuun? Pitäis nousta ellei se sotke pakkaa ihan liikaa. Ei nouse, koska muuten muu ryhmä voi mäiskiä maagia lättyyn ja pitää näin epätoivoa korkealla --> mahdollistaa keinotekoisesti häiriintyneet Dumbledore-levelin pluffittamiset.
Epätoivon vaikutukset
Epätoivo vaikuttaa kolmella eri tavalla:
Epätoivo laskee kaupustelun höökiattribuutteja: toisen sielun myyminen hänelle itselleen on hankalaa jos epäonnistumisen pelko hiipii perseen sisällä - kaupusteluhöökistä vähennetään epätoivon aste.
Epätoivo laskee valehtelun puoluattribuutteja: valheenpaljastelu on hankalampaa jos pelko perseen olkapäällä - valehtelupuolusta vähennetään epätoivon aste.
Epätoivo nostaa pluffia: epätoivo/2 == pluffiheitossa käytettävät nopat.
Mikäli epätoivo nousee yli 12, hahmo kuolee masennukseen eli ns. kaupustelukuoleman eli menettää kaiken omaisuutensa.
Maailmankatsomuksen repeäminen
Kuten ylläolevasta selviää, sekä v-käyrä, vammat että myrkytys kukin nostavat yhtä maailmankatsomuksen attribuuttia. Koska nämä nostot ovat keinotekoisia ja väliaikaisia, ne eivät muuta hahmon paikkaa maailmankatsomuslaudalla. On myös täysin mahdollista että kaikki maailmankatsomusattribuutit nousevat kolmeen tai sen yli. Normaalioloissa tämä ei mahdollista koska maailmankatsomusattribuuttien summa ei voi koskaan ylittää kahdeksaa. Mikäli v-käyrän, vammojen ja myrkkyjen yhteisvaikutus kuitenkin repii maailmankatsomusta riittävästi eri suuntiin tapahtuu maailmankatsomuksen repeäminen - tilanne jossa hahmon Usko, Woima ja/tai Tieto ylittää tunnetut rajat eikä maailmankatsomus enää noudata samoja sääntöjä
Maailmankatsomuksen repeämisellä on kolme vaikutusta:
- Hahmo menettää maailmankatsomukseen perustuvan taitonsa (koska poistuu laudalta kokonaan)
- Hahmon loihtuvalikoima laajenee (koska voi edustaa useita taikuustyyppejä samaan aikaan)
- Hahmon alttius eri taikojen efekteille kasvaa (koska "uskoo" voimakkaammin useampaan taikuusattribuuttiin)