TODO: Maailmojen määrittely ei oikeastaan ole sääntökysymys - tämä pitäisi itseasiassa siirtää peli-instanssin sivulle (sitten kun sellainen luodaan).

TODO: Kolme tuonpuoleista eli Hämärä Metsä, Viulistin Vihreä ja Puoskarin Luutarha vastaavat (jollain tapaa) hindulaisen jumaluuden kolmiopin kolmea vaihetta (kuolemaa, elämää ja syntymää) jolla on jokaisella oma takapirunsa (vrt. Brahma, Vishnu & Shiva). Kehveli eli maallinen maailma muodostuu näiden kolmen tuonpuoleisen tasapainosta.

TODO: Eri maailmat viittaavat klassisiin elementteihin: Kehveli on maa (koska se on normaali maa), Hämärä Metsä on vesi (korpi, suo, mangrove, lötjäletto, tjsp.), Viulistin Vihreä on ilma (koska se on kirjaimellisesti ilmassa) ja Puoskarin Luutarha on tuli (ks. Constantinen kuvaus helvetistä).

TODO: Kehveli ja Hämärä Metsä ovat toistensa vastineet - Kehvelissä asuvat fauna ja muut "kuolevaiset" kun taas Hämärä Metsä on kasvien eli "eläväisten" valtakunta. Kehvelissä kuollessaan päätyy Puoskarin Luutarhan kautta Hämärään Metsään, kun taas Hämärässä Metsässä kuollessaan päätyy Viulistin Vihreän kautta Kehveliin. Jos kuolee "oikein" voi ehkä skipata välitilat?

TODO: Kehveli muuttuu sen mukaan miten pelaajaryhmä käyttäytyy kolmessa muussa maailmassa.


Maailmojen välisenä “eetterinä” toimii Universum Majoran muodostama ei-mikään, jossa erilaiset maailmat kelluvat. On olemassa neljä perusmaailmaa, jotka linkittyvät toisiinsa tetraedrin muotoiseksi mötkyksi.

Kehveli (eläväisten maa / normaali maailma)

Kehveli on ns. "normaali maailma" johon pelitapahtumat sijoittuvat. Koska multiversumi, Kehveli on aina täsmälleen sitä mitä kukin peli-instanssi haluaa sen olevan. Trullien taikuus on peräisin Kehvelistä (tai oikeammin siellä kasvavista kasviksista), joten trullit ovat siellä hitusen voimakkaampia kuin muissa maailmoissa.

Hämärä Metsä (tietoisten otusten tuonela)

Hämärä Metsä on ns. tuonpuoleinen. Aina kun joku kuolee jossain kolmesta muusta maailmasta, hän päätyy Hämärään Metsään.
 
Kuolleet vaeltavat Hämärässä Metsässä määrittelemättömän mittaisen ajan, kunnes lopulta haihtuvat olemattomiin. Hämärässä Metsässä kuolema on lopullinen.

 

Hämärään Metsään pääsee tekemällä diilin Herra Mukilan (kuolema) kanssa, ja pyytämällä häntä tiputtamaan sinut Kehvelin Kurimuksen Keskipisteeseen.

Hämärästä Metsästä voi paeta, mikäli onnistuu löytämään sen keskusaltaan. Hämärä Metsä on muodoltaan torus, ja allas sijaitsee täsmälleen sen keskellä. Allas on mahdollista löytää vain löytämällä ensin Metsän Valokatkaisijan, jolla voi sytyttää altaan valaisimen. Keskusaltaaseen sukeltamalla pääsee takaisin reaalimaailmaan.

Koska Hämärä Metsä ei ole minkään taikuuden alkulähde, ovat kaikki taikainpaiskojat siellä hitusen heikompia.

Viulistin Vihreä (woimallisten otusten tuonela & musiikkiulottuvuus)

Viulistin Vihreä on woimaa käyttävien otusten tuonpuoleinen, ja samalla maailma, josta luikurit käyvät etsimässä taikasoittimensa. Luikureiden taikojen energia on myös peräisin Viulistin Vihreästä, eli Luikurit ovat siellä seikkaillessaan hitusen voimakkaampia. Viulistin Vihreässä kaikki kelluu, joten siellä on liikuttava äänen rekyylin voimalla. 

Viulustin Vihreään pääsee kuuden voimallisen luikurin avustuksella: heidän on asetuttava piiriin (jonka keskellä siirrettävä muumi hilluu) ja ölistävä niin epämusiikaalisesti, että piirin keskelle muodostuu musiikkillinen tyhjiö, jonka Viulistin Vihreä pyrkii täyttämään, imaisten näin matkalaisen mukaansa.

Viulistin Vihreästä voi poistua tarttumalla puolivalmiiseen, lennokasta muodostavaan nuottikonglomeraattiin, jolloin omalla ruumiinpainollaan voi rysäyttää koko härvelin takaisin Kehveliin.

Puoskarin Luutarha (uskovien otusten tuonela & helvetillinen taistelutanner)

Puoskarin Luutarha on paikka, jossa väki luulee Jumalaisten asuvan. Näin ei kuitenkaan ole (koska jumalia ei ole olemassa), mutta sen sijaan kadonneet sukat löytyvät sieltä. Puoskarin Luutarhassa on myös käynnissä ikuisesti kestävä luurankosota. Uskovaisten taikuus on kotoisin Puoskarin Luutarhasta, joten he ovat siellä hitusen muita voimakkaampia.

Puoskarin Luutarhaan voi matkustaa kahdella tavalla:

  • Hallukäynnillä: syömällä käikäleen hyypiöityä jännämuovia millä tahansa ullakolla
  • Pysyvällä loppusijoituksella: syömällä käikäleen hyypiöityä jännämuovia missä tahansa, minkä jälkeen harhailee automaattisesti sille ullakolle, mistä pääsee perille lopullisesti

Luutarhasta pääse pois tihkumalla samaan kellariin, josta juustotkin Kehveliin aikanaan kehtasivat.

Kuolemisen erityispiirteet

Kuollessaan jokainen olento joutuu Hämärään Metsään, jolloin hänen ruumiinsa katoaa välittömästi mutta jättäen kaikki tavarat jälkeensä. Kuoleman jälkeen on kolme mahdollista tilannetta:

  • Mitään ei tehdä, kuolleen kamat ehkä viedään jne. mutta itse raato vaeltaa Hämärässä Metsässä kunnes haihtuu olemattomiin.
  • Ruumis haudataan kutsumalla puoliabstraktinen entiteetti, Luuläjän Hautausmaa paikalle. Tällöin kuolleeseen ei kosketa (voisi olla aika vaikeaa, ruumishan on jo Hämärässä Metsässä) vaan hänet haudataan kaivamalla jäännösten ympäriltä maata keoksi niiden päälle. Kun operaatio on suoritettu, Luuläjä poistuu paikalta jättämättä jälkeäkään. Kuolleen kannalta tällä ei ole mitään eroa edelliseen, poislukien se, että hänen kamansa ovat nyt Luuläjän Hautausmaalla, jonne pääseminen ei ole kovin helppoa.
    • Mikäli kaveri kuolee (=katatoniasta seuraava tila), hänet on järkevämpää haudata, sillä kuolleen takaisin noutaminen Luuläjästä on helpompaa kuin Hämärästä Metsästä. Luuläjässä haudalle itselleen voi heittää jonkinlaisen kuolleistaherätysloihdun, jolloin kaveri herää ja Näköradiomiehen ihmeelliset siekailut voi taas jatkua.
    • Jos Luuläjää yrittää ryöstää, kuolleet saattavat käydä päälle Puoskarin Luutarhasta käsin. Höökin mahdollisuus nousee ryöstettyjen hautojen mukaan kaavalla (2n)d6 jossa n on ryöstettyjen hautojen määrä.  
  • Sama kuin edellä, paitsi että kuolleelle pystytään muistokivi, johon raapustetaan kirjaimet R.I.P. Tällöin kuollut riivitään välittömästi Hämärästä Metsästä Puoskarin Luutarhaan taistelemaan ikuista Luurankosotaa. Puoskarin Luutarhasta on helpompi hakea kaveri takaisin, mutta tuolloin on myös varauduttava tappelemaan pluurankeleita vatsaan.

 
Luurankosota

Luurankosota on ikuinen sota, jossa kirotut kuolleiden luurangot taistelevat keskenään. Aina taisteluiden laantuessa Puoskarin Luutarhan ainoa asukas, Eikka Parafin (Puoskari-tyypin Yrtisti) kokoaa hajonneita luurankoja vähän ehjemmiksi kokonaisuuksiksi. Kaverinaan Eikalla on yksinäinen pluurankeli nimeltään Ahmed (Kärttyisä). Luurankosodassa ei ole mitään muita aseita kuin mitä sotivat luurangot pystyvät toistensa luista keksimään.

Luuläjän Hautausmaa

Luuläjän Hautausmaa on osittain abstrakti paikka. Se voidaan kutsua paikalle hautajaisten yhteydessä, jolloin hautajaiset voidaan suorittaa missä tahansa. Hautausmaa myös sijaitsee fyysisesti aina jossain, mutta se vaihtaa paikkaa ja pakenee lähestyttäessä. Mikäli hautausmaalle kuitenkin onnistuu pääsemään on mahdollista tehdä seuraavia juttuja:

  • Pyyhkiä R.I.P. -muistokirjoitus olemattomiin jolloin kirouksen kohteena ollut vapautuu Luurankosodasta.
  • Kirota joku raapustamalla hautakiveen samainen R.I.P. Tämä on muuten aika hanurista jos sattuu olemaan sillä hetkellä elävien kirjoissa. On toistaiseksi hivenen epäselvää tarkoittaako tämä välitöntä siirtymistä sotimaan, vai vasta siinä vaiheessa kun potkaisee tyhjää.
  • Etsiä haudoista mahdollisesti arvokkaita esineitä. Siinä on kuitenkin aina se vaara, että ryöväri(t) imaistaan keskelle Luurankosotaa, jolloin kaikki parhaillaan riehuvat pluurankelit hyökkäävät kimppuun. Se voi valmistautumattomalle olla aika kusinen juttu.