Määriteltäessä satunnaiskohtaamisia vihulaisten kanssa esim. maailmankartalla liikuettassa, homma menee seuraavasti:
- Vihulaiskontaktin todennäköisyys per vuoro lasketaan alueen kohtaamiskertoimella.
- Vihulaisten määrä per kohtaaminen lasketaan jokaiselle heimolle määritellyllä lauma-aggressiofunktiolla
- Vihulaisten sijoittuminen ryhmään nähden määritellään jokaiselle heimolle määritellyllä taktiikkafunktiolla
- Vihulaisen vihulaisluokka ja -heimo määräytyy alueen mukaan. Tämä on puhtaasti tarinallinen elementti.
- Vihulaisen laji heimon sisältä arvotaan satunnaisesti. Jokaisella lajilla on etukäteen määritellyt yksilölliset perusominaisuudet.
- Vihulaisen hahmoluokka ja kehityspolku arvotaan satunnaisesti lajille etukäteen määritellyistä, soveliaista hahmoluokista.
- Vihulaisen taso määritellään ryhmän jäsenten tason keskiarvon ja alueen vaikeusasteen summana.
Alueen kohtaamiskerroin ja vaikeusaste ovat pelialueiden ominaisuuksia ja niitä käsitellään tarkemmin sivulla alueet. Kohtaamiskerroin määritellään lukuarvona 1-6 ja sitä verrataan joka vuoron alussa heitettyyn noppaan - mikäli nopan silmäluku on alle kohtaamiskertoimen, vuoron aikana ilmiintyy vihulainen. Alueen vaikeusaste voi olla mikä tahansa kokonaisluku joka lisätään vihulaisen taitotasoon.
Lauma-aggressiofunktiot ovat jokaiselle heimolle erikseen määriteltyjä laskukaavoja, joilla lasketaan ilmestyvien otusten määrä ja sijoittuminen pelialueella.
TODO: Lauma-aggressiofunktiot pitää kehitellä