Taikainpaiskontaan vaikuttavat seuraavat tekijät:

  • Maailmankatsomus
  • Taikuuden tyyppi
  • Heittäjän loihtukynnys
  • Loihdun heittokynnys

Taikuuden rakenne

Luonteeltaan taikuus on muista maailmoista eli tuonpuoleisista kiskottua energiaa. Taikuus on osa vuorovaikutusjärjestelmää, mutta noudattaa erilaisia sääntöjä kuin fyysinen törppöily.

Maailmankatsomus

Herra Hassumassun maailmassa kaikki taikuus on pohjimmiltaan sidottu maailmankatsomukseen, eli Uskoon, Woimaan ja Tietoon. Maailmassa on tasan 36 erilaista loihtua joista jokainen edustaa yhden arkkityypin ajattelutapaa. Loihdun sijainti maailmankatsomuskolmiossa määrää sen voimakkuuden eri arkkityyppejä vastaan käytettäessä. Taikuuden käyttö aiheuttaa aina heittäjälleen myös sitä edustavan ajattelutavan nousua.

Taikuustyypit

Erilaisia taikuustyyppejä edustavat maailman alkuaineet joista aina kaksi edustaa yhtä ajattelutapaa.

Uskoon sidottuja ovat:

  • Laiskuustaikuus on kerskakapitalismin eli kaupustelun ytimessä eli laiskuustaikuus on sidoksissa kaupustelutyyppiseen etenemiseen elämässä. Laiskuustaikuutta käyttääkseen Uskon on oltava vähintään 2.
  • Muovitaikuus on iljettävän velmuilun eli valehtelun ytimessä eli muovitaikuus on sidoksissa valehtelutyyppiseen etenemisen elämässä. Muovitaikuutta käyttääkseen Uskon on oltava vähintään 4.

Woimaan sidottuja ovat:

  • Timangitaikuus on hävyttömän itsevarmuuden eli röyhkeyden ytimessä eli timangitaikuus on sidoksissa röyhkeystyyppiseen etenemiseen elämässä. Timangitaikuutta käyttääkseen Woiman on oltava vähintään 2.
  • Terästaikuus on silmittömän aggression eli tappeluksen ytimessä eli terästaikuus on sidoksissa mäiskintätyyppiseen etenemiseen elämässä. Terästaikuutta käyttääkseen Woiman on oltava vähintään 4.

Tietoon sidottuja ovat:

  • Villataikuus on kyseenalaisen hiipparoinnin eli jemmailun ytimessä eli villataikuus on sidoksissa hiipparointityyppiseen etenemiseen elämässä. Villataikuutta käyttääkseen Tiedon on oltava vähintään 2.
  • Puutaikuus on juopon tuurin eli juopottelun ytimessä eli puutaikuus on sidoksissa juopottelutyyppiseen etenemiseen elämässä. Puutaikuutta käyttääkseen Tiedon on oltava vähintään 4.

Taikojen käyttö nostaa aina siihen sidottua maailmankatsomusta.


Mekaniikka

Taikuuden mekaniikka on monipolvinen härveli. Todettakoon tässä vaiheessa että kaikki tilat vaikuttavat omalla tavallaan taikuuteen:

  • Rapula nostaa loihtukynnystä
  • Pölly levittää vaikutusaluetta
  • V-käyrä nostaa Woimaa
  • Vammat nostavat Tietoa
  • Myrkytys nostaa Uskoa
  • Epätoivo lisää pluffinoppia

Loihtujen opettelu

Loihdut eivät ilmesty tyhjästä vaan ne on ensin opeteltava. Homma menee näin:

  • Usko-tyypin loihtuja (laiskuus ja muovi) voi opetella kyselemällä oppeja toisilta jo osaavilta taika-ukkoilta. Mars luostariin siitä siis.
  • Woima-tyypin loihdut (timangi ja teräs) ovat musiikkia, eli niiden opetteluun tarvitaan nuottikääröjä. Kääröjä tipahtelee taivaasta (kirjaimellisesti, Viulistin Vihreästä joka on musiikkiulottuvuus ja sijaitsee "ylhäällä") sinne sun tänne. Hyvällä tsägällä löydät sellaisen itse, paskemmalla joudut ehkä ostamaan sellaisen joltain musikantilta.
  • Tieto-tyypin loihdut (villa ja puu) tulevat kasviksista - näitä on siis pyydystettävä ja uhrattava elävältä taikojen saamiseksi. Aika mulukkua puuhaa kaikin puolin.

Loihtukynnys

Mitä tahansa loihtuja voi opetella kulloin haluaa, mutta niiden käyttäminen on mahdollista vain, jos käyttäjällä on riittävän korkea loihtukynnys kunkin loihdun tarpeisiin.

Heittäjän loihtukynnys

Jokaisella taikainpaiskojalla on joka vuoron alussa erikseen määriteltävä loihtukynnys, joka lasketaan kaavalla rapulan aste + loihtukynnys-taidot + 1 (eli aina vähintään 1).

Kynnys määrittää kuinka tehokkaita loihtuja taikoja voi paiskata vuoron aikana. Kynnys ei vaikuta siihen mitä taikoja hahmo voi oppia. Jos hahmo yrittää paiskata kynnystään korkeamman loihdun, se ei manifestoidu tai'aksi vaan toimii reaalimaailman säännöilllä (eli on heitetty vihannes, huonoa musiikkia tai tylsää höpinää).

Loihdun heittokynnys

Jokaisella loihdulla on heittokynnys, eli vastearvo joka määrää sen voiko joku hahmo käyttää ko. loihtua vai ei. Heikoilla loihduilla on matala heittokynnys, voimakkailla korkeampi.

Manifestointiaika

Jokaisen loihdun heittämiseen menee kaksi vuoroa normaalin yhden sijaan. Mikäli heittäjän loihtukynnys laskee tänä aikana alle manifestoimansa loihdun heittokynnyksen, taika epäonnistuu. Tarkkana siis sen bönthön läträämisen kanssa.

Kohdistaminen ja vaikutusalue

Kaikki tai'at kohdistetaan yhteen ruutuun (kuusikulmioon) riippumatta siitä mitä ne tekevät ja niiden vaikutusalue on normaalitilanteessa tuo yksi ruutu. Taikojen vaikutualue kuitenkin leviää aina yhdellä pykälällä sen mukaan kuinka pöllyssä heittäjä on. Kaava on pöllyn aste / 2 = vaikutusalue. Homman nimi selvinnee allaolevasta kuvasta.

Maailmankatsomuksen vaikutus

Jokainen loihtu sijoittuu uuwattikolmiolle samalla tavalla kuin arkkityypitkin ja saa sijaintinsa perusteella Usko-, Woima- ja Tietoarvot. Tai'alle saadaan vaikutuskerroin kertomalla sekä loihdun että sen kohteen UWT-arvot toisillaan, valitsemalla näistä suurin ja jakamalla se 12:sta. Eli:

  1. Jos heitetyn loihdun (Juksautus) Usko on 1, Woima 3 ja Tieto 3
  2. Kohteen (Hihittäjä-arkkityyppi) Usko on 2, Woima 1 ja Tieto 4
  3. Lasketaan 1 x 2 = 2, 3 x 1 = 3, 3 x 4 = 12
  4. Suurin arvo on 16, eli lasketaan 12 / 12
  5. Vaikutuskerroin on tässä tapauksessa 1 eli Juksautus-taika toimii "perusteholla" Hihittäjiä vastaan käytettäessä.

Vaikutuskerroin voi olla pienimmillään 0,33 ja suurimmillaan 3. Se, miten kerroin käytännössä vaikuttaa riippuu käytetystä loihdusta ja joissain tapauksissa sen vaikutusalueesta. Kuitenkin, mikäli taikuutta käytetään vihamielisiä otuksia vastaan, on vaikutuskertoimen oltava vähintään 1 jotta loihtu ylipäätään toimii - kertoimen jäädessä alle yhden kohde ei yksinkertaisesti usko siihen riittävästi.

Loihdun teho eli pluffinopat

Kaikkien loihtujen teho lasketaan heittämällä vähintään yhtä noppaa. Näitä noppia voi kuitenkin tulla lisää keräämällä pluff-taitoja tai kerryttämällä epätoivoa. Heittäjän epätoivo jaettuna kahdella (pyöristetään alaspäin) lisätään pluffinoppiin.