Maailmankatsomus on suure, joka kuvaa jokaisen otuksen tapaa käsitellä tietoa, sekä maailmassa tehtäviä asioita. Mikä tahansa teko voi pohjautua Uskoon, Tahtoon tai Älliin ja kaikki nämä teot vaikuttavat hahmon katsomukseen. Tekojensa perusteella hahmo sijoittuu uuwattikolmiolle tietynlaiseksi arkkityypiksi.
Uuwattikolmio
Jokaisen maailmassa julmistelevan otuksen Uskon, Tahdon ja Ällin voimakkuus ilmaistaan numeroilla 1-6. Nämä arvot merkitsevät sitä, kuinka lähellä kunkin katsomuksen huippua hahmo sijaitsee - ykkönen (1) merkitsee perustasoa, kuutonen (6) korkeinta mahdollista sitoutumista kuhunkin arvoon. Kukaan ei kuitenkaan pysty elämään ns. täysillä kuin yhden katsomuksen mukaan joten on mahdotonta olla yhtäaikaa esim. vahva Uskossa ja Woimassa.
Homma nimi selviää parhaiten toljottamalla allaolevaa kolmiota:
Esimerkiksi:
- de la Fére-arkkityypin Usko on 3, Tahto 2 ja Älli 3
- Saarnaaja-arkkityypin Usko on 5, Tahto 1 ja Älli 1
- Rautahanska-arkkityypin Usko on 3, Tahto 4 ja Älli 1
Aina yhden katsomustyypin vahvistuessa ainakin toinen kahdesta muusta katsomuksesta menettää otettaan otuksesta. Tilanteessa jossa uuwattikolmion reunalla sijaitsevan arkkityyppien katsomuksen muuttuminen merkitsisi kolmiosta poistumista, siirrytään siihen kolmioruutuun joka on lähimpänä edeltävää arkkityyppiä ja samanarvoinen uuden katsomuksen kanssa.
Esimerkiksi:
- de la Fére-arkkityypin voimistaessa Älliään yhdellä pykälällä, hänestä tulee Hihittäjä. Woima ja Usko vastaavasti putoavat yhdellä pykälällä.
- Saarnaaja-arkkityypin kasvattaessa Uskoaan yhdellä pykälällä, hänestä tulee Apotti. Woima ja Tieto säilyvät ennallaan.
- Rautahanska-arkkityypin kasvattaessa Tahtoaan yhdellä pykällä, hän poistuisi laudalta, mutta koska niin ei voi tapahtua, hänestä tulee Ryynänen. Usko laskee yhdellä pykälällä, Tieto pysyy ennallaan.
Maailmankatsomuksen vaikutukset
Vaikutus doktriineihin
Erilaiset pelidoktriinit hyötyvät erilaisista katsomuksista. Aggressiivinen ja hävytön toiminta vaatii Tahtoa, hiippailu ja kaupustelu Älliä, juopottelu ja ilkeily vastaavasti Uskoa. Eri doktriinien käyttö myös muuttaa katsomusta niiden suuntaisiksi. Ks. Doktriinit eli väkivalta.
Vaikutus taikoihin
Kaikki taikuus on sidottu maailmankatsomukseen, ja jokainen taika toimii parhaiten niihin, jotka edustavat samaa suuntausta. Esim. Pastorit (Usko 5-6) uskovat hyvin voimakkaasti tekemisiinsä, mutta Yrtistit (Usko 1) eivät sulata Pastorien horinoita käytännössä ollenkaan. Ks. Taikainpaiskonta.
Vaikutus hahmokehitykseen
Tasonousussa jokainen hahmo voi valita vain sellaisia taitoja, jotka ovat linjassa hänen uuwattikatsomuksensa kanssa. Jokainen taipale vaatii tietynlaista katsomusta jotta siinä voisi kehittyä eteväksi. Ks. Elontiet.
Katsomuksen muutokset
Jokaisen katsomuksen numeroarvo on jaettu 36:een murto-osaan, joilla mitataan otuksen ajatusmaailmaa yhden arkkityypin sisällä. Kun arvioidaan katsomukseen vaikuttavia tekoja, muutetaan aina tätä arvoa. Jos hahmon Usko on esim. 2 & 12/36 ja hän tekee jotain Uskoa kohottavaa, kohotetaan tätä murto-osa-arvoa tekoa vastaavalla määrällä. Kun murto-osuus tulee täyteen, hahmon arkkityyppi muuttuu.