Jokaisen Herran Hassumassun maailmassa elävän otuksen olemista ja osaamista kuvataan erilaisilla taidoilla. Osa taidoista on synnynnäisiä, osa erikseen valittavia. Suurin osa taidoista on passiivisia - eli kertaalleen opittuna niitä pystyy käyttämään sellaisinaan. Osa on kuitenkin myös aktiivisia - eli taitoa on käytettävä sen ylläpitämiseksi. Taidot on jaettu seuraavanlaisesti:

  • Otustaidot
  • Maailmankatsomukseen sidotut taidot
    • Elontapa
    • Taipale
    • Arkkityyppi
  • Doktriinitaidot
  • Taipaleet

Otustaidot

Passiiviset otustaidot ovat jokaisen pelissä olevan otuksen lajikohtaisia erityispiirteitä. Näitä taitoja ei voi koskaan opetella, vaan saada ainoastaan otusvalinnan perusteella. Jokaisen otukset lajikohtaiset taidot kerrotaan niiden omilla sivuilla (ks. Otukset).


Maailmankatsomukseen sidotut taidot

Maailmankatsomukseen sidotut taidot tarkoittavat taitoja, jotka jokainen otus saa aina sen perusteella, missä kohtaa Uuwattikolmiota hän kullakin hetkellä sijaitsee. Maailmankatsomuksen perusteella saa aina kolme (3) taitoa, jotka ovat hahmolla vain silloin, kun hänen maailmankatsomuksensa on oikeanlainen. Maailmankatsomukseen sidottuja taitoja saadaan seuraavilla perusteilla:

  • Nykyisen elontavan mukaan
  • Nykyisen taipaleen mukaan
  • Nykyisen arkkityypin mukaan

Jokaisen otuksen maailmankatsomus jakautuu elontapaan, taipaleeseen ja arkkityyppiin seuraavasti:

Ilkeät perkeleet eli isot mätsit -elontapaan kuuluvat Ritarit, Soturit ja Rosmot.

  • Ritareihin kuuluvat arkkityypit de la Fere, du Vallon ja d'Herblay
  • Sotureihin kuuluvat arkkityypit Ronin, Svaabi ja Hakkapeliitta
  • Rosmoihin kuuluvat arkkityypit Väijyjä, Speduiini ja Päällekarkaaja

Vilkeät vipattajat eli pienet mätsit -elontapaan kuuluvat Kapinalliset, Voudit ja Kepulit.

  • Kapinallisiin kuuluvat arkkityypit V, Machete ja Hellsingius
  • Vouteihin kuuluvat arkkityypit Metsästäjä, Keräilijä ja Rautahanska
  • Kepuleihin kuuluvat arkkityypit Arpin, Farran ja Tonks

Näppärät nysvääjät eli pienet pluffit -elontapaan kuuluvat Inkvisiittorit, Pioneerit ja Yrtistit.

  • Inkvisiittoreihin kuuluvat arkkityypit Saalistaja, Tuomari ja Pyöveli
  • Yrtisteihin kuuluvat arkkityypit Puoskari, Välskäri ja Apteekkari
  • Pioneereihin kuuluvat arkkityypit Jysäyttäjä, Hihittäjä ja Mäiskijä

Maagiset mätkijät eli isot pluffit -elontapaan kuuluvat Pastorit, Trullit ja Luikurit.

  • Pastoreihin kuuluvat arkkityypit Apotti, Saarnaaja ja Suntio
  • Trulleihin kuuluvat arkkityypit Myrrdin, Malich ja Raistlin
  • Luikureihin kuuluvat arkkityypit Kapellimestari, Teräspekoni ja Ryynänen

Elontapasidonnaiset taidot

Elontapasidonnaiset taidot tarkoittavat niitä taitoja, jotka saadaan nykyisen elontavan perusteella.

  • Ilkeät perkeleet saavat automaattisesti yhden ylimääräisen mäts-nopan taisteluissa mäts-arvoa laskettaessa.
  • Vilkeät vipattajat saavat automaattisesti Väistö-taidon, eli kyvyn väistää yhtä hyökkäystä omaa höökivuoroa menettämättä.
  • Näppärät nysvääjät saavat automaattisesti Viinalasi-taidon, eli kyvyn hörppiä bönthöä vaikutukset tiedostaen (joskin aina sisältäen ~17% mahdollisuuden övereihin).
  • Maagiset mätkijät saavat automaattisesti loihtukynnykseensä +6.

Arkkityyppitaidot

Arkkityyppitaidot ovat taitoja, jotka määräytyvät otuksen kulloinkin edustaman arkkityypin mukaisesti.

Arkkityyppi Taito Selite
de la Fére Sprintti Kyky juoksennella miten huvittaa väskyn täyttöasteesta huolimatta
du Vallon Lihapiirakka Muskelit +1
d'Herblay Uskonpuhdistus Oman uskon lisääminen höökiin
Ronin Kendo Oman tiedon lisääminen höökiin
Svaabi Rankaisu Kyky lisätä 25% omasta v-käyrästä höökiin
Hakkapeliitta Kätevä Näppäryys +1
Väijyjä Myrrysmies Oman Woiman lisääminen höökiin
Speduiini Kostoisku Kyky murhata katatoniassa lojuvia
Päällekarkaaja Lihapiirakka Muskelit +1
V Tislaus Kyky keitellä bönthöä
Machete Rienaus Kyky väsätä oleja
Hellsingius Huhmare Kyky kyhäillä dullaa
Metsästäjä Maininki Kyky tasapainottaa pöllyn vaikutusten kestoa
Keräilijä Primavista Kyky heitellä loihtuja suoraan nuotista
Rautahanska Viinalasi Kyky hörppiä bönthöä vastuuttomasti
Arpin Rehumestari Kyky heitellä loihtuja suoraan vihanneksesta
Farran Eetteri Kyky kerran päivässä manifestoida myrkkyä tyhjästä (ei voi varastoida)
Tonks Puhistus Parannustaito: poistaa dullan vaikutuksen, mutta aiheuttaa myrkytyksen
Saalistaja Kuppaus Parannustaito: poistaa myrkytyksen mutta nostaa v-käyrää
Tuomari Vitsaus Kyky heitellä loihtuja viskivedestä
Pyöveli Verenseisauttaja Parannustaito: parantaa vammat mutta aiheuttaa katatonian
Puoskari Luunsärkijä Parannustaito: parantaa satunnaisen vamman, mutta nostaa rapulaa
Välskäri Lättähattu Kyky kerätä myssyä isäntäkasviksen mielipidettä kysymättä
Apteekkari Suoneniskentä Parannustaito: laskee v-käyrää mutta vammauttaa satunnaisen ruumiinosan
Jysäyttäjä Pihdit Kyky rakentaa koneita
Hihittäjä Ruuvari Kyky rakentaa kaaneja
Mäiskijä Kirurgia Parannustaito: herättää katatoniasta mutta ei paranna vammoja
Apotti Pyhä toimitus Kyky yhdistää loihdun ja viskivesiampullin efektit
Saarnaaja Pyhimys Pysyvä uskon sädekehä, nostaa kaikkien riittävän lähellä olevien uskoa
Suntio Ylösnousemus Kyky kerran päivässä nousta itsestään katatoniasta kolmen vuoron kuluttua
Kapellimestari Sinfonia Kyky opetella ja/tai heittää suoraan eri nuoteista yhdisteltyjä loihtuja
Teräspekoni Kesytetyt Kyky kerran päivässä usuttaa hirviösoitin vihulaisten kimppuun (loihtiminen tällöin mahdotonta)
Ryynänen Stara Pysyvä woiman sädekehä, nostaa kaikkien lähellä olevien woimaa
Myrrdin Professori Pysyvä tiedon sädekehä, nostaa kaikkien lähellä olevien tietoa
Malich Puu Kyky kerran päivässä kutsua Hämärästä Metsästä Puu, joka mäjähtää yhteen pisteeseen tehden 6d6 vahinkoa
Raistlin Astraalivihannes Kyky muodostaa loihtuja vapaasti

Doktriinitaidot

Doktriinitaidot ovat aktiivisia osaamistaitoja, joita on pidettävä jatkuvasti yllä tai ne laskevat. Doktriinitaitoja ovat:

  • Juopottelu eli kyky bönthötellä
  • Kaupustelu eli kyky käydä kauppaa
  • Valehtelu eli kyky valehdella uskottavasti
  • Tappelus eli kyky mätkiä osaavasti
  • Röyhkeys eli kyky uhota
  • Jemmailu eli kyky pysyä piilossa

Doktriinitaitoja käytetään nimensä mukaisesti pelidoktriinien (ks. Doktriinit eli väkivalta) soveltamisessa. Jokaisen doktriinin onnistunut käyttö vaatii sopivaa taitoa, mutta niiden käyttö on myös ainoa tapa parantaa ko. taitoja. Jokainen doktriinitaito nousee onnistuneesta teosta kahdella pisteellä (+2), laskee epäonnistuneesta kolmella pisteellä (-3) sekä aina vuorokauden vaihtuessa yhdellä pisteellä (-1). Doktriinitaitojen tilaa ilmaistaan numeerisilla arvoilla 1-6, ja ne jaetaan kuuteen osatekijään.

Kaikkia doktriinitaitoja ei ole mahdollista kehittää äärimmilleen samaan aikaan. Ylläolevassa väkivaltamutterissa on kuvattu doktriinitaitojen suhteet toisiinsa. Vastakkaiset doktriinit eivät koskaan voi olla enempää kuin 6 pykälää etäällä toisistaan - mikäli toinen kehittyy yli rajan, vastakkainen doktriinitaito laskee samassa suhteessa. Jos siis hahmon Henskeleidenpaukuttelu on 5, Toleranssi ei voi olla enempää kuin 1. Jos Toleranssi kasvaa kahteen, Henskeleidenpaukuttelu vastaavasti laskee neljään.

Doktriinitaitojen jatkuva käyttö on äärimmäisen olennaista pelin etenemisen kannalta, sillä niitä käyttämällä ansaitaan mojoa, joka määrää hahmon tason (ks. Mojo).


Taipaleet

Taipaleet eli kehityspolut ovat erilaisia elämänvalintoja sisältäviä kehityssuuntia. Jokaisella taipaleella on oma kuvionsa, jota seuraamalla voi opetella kunkintyyppisiä taitoja. Osa näin saatavista taidoista on samoja kuin arkkityyppien mukaiset taidot, mutta taipaleen varrella kerätyt taidot pysyvät käytössä vaikka oma arkkityyppi muuttuisi taidon opettelun jälkeen.

Taipaleita käsitellään tarkemmin omassa artikkelissaan, ks. Taipaleet.

Jokaisella taipaleella eteneminen vaatii joko sitä, että edustaa jotakin kyseisen taipaleen arkkityyppiä, tai sitä oma maailmankatsomus on riittävän samanlainen opeteltavan taidon kanssa. Jokainen taival edustaa yhdenlaista maailmankatsomusta ja sisältää kuusi tasoa, jotka pitävät sisällään yhteensä 18 taitoa. Esim: Voidaksesi saada Ritari-taipaleelta tason 3 taidon, oman maailmankatsomuksesi on sisällettävä vähintään 3 pykälää Uskoa.

Uskoa vaativat taipaleet ovat:

  • Ritarin taival, jota kuvataan kilvellä. Ritariutta edustavat arkkityypit ovat de la Fére, du Vallon ja d'Herblay.
  • Kapinallisen taival, jota kuvataan monokkelilla. Kapinallista edustavat arkkityypit ovat V, Machete ja Hellsingius.
  • Inkvisiittorin taival, jota kuvataan pentagrammilla. Inkvisiittoriutta edustavat arkkityypit ovat Saalistaja, Tuomari ja Pyöveli.
  • Pastorin taival, jota kuvataan verisynti-ristillä. Pastoriutta edustavat arkkityypit ovat Apotti, Saarnaaja ja Suntio.

Woimaa vaativat taipaleet ovat:

  • Soturin taival, jota kuvataan keihäänkärjellä. Soturiutta edustavat arkkityypit ovat Ronin, Svaabi ja Hakkapeliitta.
  • Voudin taival, jota kuvataan C-nuottiavaimella. Voutiutta edustavat arkkityypit ovat Metsästäjä, Keräilijä ja Rautahanska.
  • Yrtistin taival, jota kuvataan F-nuottiavaimella. Yrtistiyttä edustavat arkkityypit ovat Puoskari, Välskäri ja Apteekkari.
  • Luikurin taival, jota kuvataan G-nuottiavaimella. Luikuriutta edustavat arkkityypit ovat Kapellimestari, Teräspekoni ja Ryynänen.

Tietoa vaativat taipaleet ovat:

  • Rosmon taival, jota kuvataan sahtituopilla. Rosmoutta edustavat arkkityypit ovat Väijyjä, Speduiini ja Päällekarkaaja.
  • Kepulin taival, jota kuvataan suihkulähteellä. Kepuliutta edustavat arkkityypit ovat Arpin, Farran ja Tonks
  • Pioneerin taival, jota kuvataan sirpillä ja vasaralla. Pioneeriutta edustavat arkkityypit ovat Jysäyttäjä, Hihittäjä ja Mäiskijä.
  • Trullin taival, jota kuvataan tulimeloonilla. Trulliutta edustavat arkkityypit ovat Myrrdin, Malich ja Raistlin.

Jokaisen taipaleen edistymisen merkiksi sen kuviota tatuoidaan pala kerrallaan mestarinsa ihoon. Siinä onkin sitten kiva arvailla mikä taival pääsee edustamaan käyttäjänsä persettä.