TODO: Hahmoluokat saattavat valittavina urapolkuina poistua kokonaan ja korvaantua vapaalla elostelulla, eli jokainen pelissä tehty valinta törkkii kohti tietynlaista uraa.

Jaottelu

Hahmot jaetaan hahmoluokkaryhmittäin MÄTS!!!:eihin ja PLUFF!!!:eihin (eli fyysisiin hyökkääjiin ja taikainpaiskojiin) sekä näiden aliluokkiin, mätseihin ja pluffeihin. Jäljempänä on ehkä helpompaa käyttää etuliitteitä iso ja pieni luokkiin viitattaessa. Hahmoluokat jaetaan myös kolmeen ryhmään, joilla on kaikilla omanlaisensa suhtautuminen Kolmiloon eli kolmijakoiseen maailmankatsomukseen.

Ritari Soturi Rosmo MÄTS!!!
Pastori Luikuri Trulli PLUFF!!!
Inkvisiittori Yrtisti Pioneeri pluff
Kapinallinen Vouti Kepuli mäts
Usko Tahto Ymmärrys Ryhmä / Kolmioppi

Inkvisiittori

Aate

Inkvisiittorit ovat uskossaan horjumattomia sotapappeja, joita ei ristiretkillään pidättele mikään. Inkvisiittorit ovat pikkupluffeista ilkeimpiä taistelijoita, sillä he osaavat heitellä monia erilaisia loihtuja, sekä taistella varsin hyvin. Korkean tason inkvisiittori voivat lisätä oman vitutuskäyränsä höökiin. Tämä tekee heistä haavoitettuina aivan helvetin vaarallisia.

Tavat

Keskitalvella järjestettävässä hanougat-juhlassa inkvisiittorit muistelevat keskenänsä onnistuneita ristiretkiään syöden samalla perinteistä makeaa tahnaa (eli sinappia).

Ominaisuudet

Kolmioppi: Usko +3
Mäts-maksimi: 3d6
Alkutaidot: Atrain, Temppu, Pakanantappo, Kepeä panssari
Muuta: Inkvisiittoreilla on sama taikavalikoima ja oppimismenetelmä kuin Pastoreilla, mutta he eivät kykene tiivistämään pyhää tietoaan viskiveteen eivätkä käyttämään jonkun toisen tiivistelmiä.


Kapinallinen

Aate

Kapinalliset ovat vapaita sieluja, jotka ovat hylänneet yhteiskunnan voidakseen elää vailla sen rasitteita.

Tavat

Kapinalliset ovat lähtökohtaisesti kovin tavatonta porukkaa.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Usko +2
Mäts-maksimi: 4d6
Alkutaidot: Mäjäytin, Monisuunta, Ronski panssari
Muuta: Hahmonluonnissa Kapinallinen valitsee aseen johon aikoo erikoistua, eikä sen jälkeen osaa enää käyttää mitään muita aseita. Saadessaan Hööki- tai Mäjäytin-taidon Kapinallisen höökivoima nousee yhden sijaan aina kahdella. Tämä pätee vain jos hahmon ensimmäinen luokka on Kapinallinen. Mikäli hahmo päättää Jänistyksen kautta valita Kapinallisen tien, hän saa hahmonluonnissa vapaavalintaisen vehjaksen sijaan Kävelykepin. Tällöin myös Hööki- ja Mäjäytin-taidot toimivat normaalisti.


Kepuli

Aate

Kepulit ovat kieroja perkeleitä joille mikään ei ole pyhää. Kepulit voivat murhata katatoniassa lojuvia otuksia.

Tavat

Kepulit tapaavat harjoitella ketteryyttä erityisillä radoilla harjoittamalla urheilulajia nimeltään rengasväistely. 

Ominaisuudet

Kolmioppi: Ymmärrys +2
Mäts-maksimi: 4d6
Alkutaidot: Pistin, Hiippailu, Ronski panssari


Luikuri

Aate

Älä kutita nukkuvaa Luikuria. Luikurit ovat äärimmäisen voimallisia loihtijoita, sillä heidän taikansa perustuvat puhtaasti tahtoon. Loihtiakseen jokainen luikuri tarvitsee sekä hatun että soittimen. Hatun merkitys on lähinnä symbolinen, mutta kaikki taiat tulevat ulos hatusta. Soitin on tavallaan tärkeämpi, sillä kaikki loitsinta tapahtuu soittamalla kyseistä soitinta.

Loitsittaessa on aina muistettava ensin kutsua hatusta oma soitin. Mikäli näin ei tehdä, mikä tahansa paiskattu loitsu kutsuu luikurin oman soittimen irvikuvan, joka hyökkää välittömästi satunaisen lähistöllä olevan hahmon (oman tai vihulaisen) kimppuun ja tuhoaa (lue: syö) hänet välittömästi.

Tavat

Ennen valmistumistaan jokainen luikuri tekee matkan Hanuraasiaan, eli ns. soitinulottuvuuteen. Hanuraasiassa jokin soitin valitsee luikurikandidaatin omakseen, ja tämän on osattava soittaa kyseistä soitinta. Mikäli soitto ei luonnistu, astraalisoittimet aistivat luikurikandin epävarmuuden ja hyökkäävät välittömästi hänen kimppuunsa (jos kuolee, joutuu Hämärään metsään). Mikäli soitinta vastaavasti osaa soittaa, se tunnustaa luikurin mestarikseen ja soittimen voi jatkossa kutsua taistelussa käytettäväksi. On toistaiseksi vielä epäselvää miten luikuri onnistuu yhtäaikaa pitämään käpälissään hattua, soitinta sekä mahdollisia nuotteja.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Tahto +3
Mäts-maksimi: 1d6
Alkutaidot: Käsipultti, Loihtu, Maine, Olematon panssari
Muuta: Luikurit oppivat uusia taikoja löytämällä nuottikääröjä ja opettelemalla loihtuja niistä. Nuoteista voi myös suoraan primavistata taikoja, mutta nuottivihko tosin tuhoutuu tässä. Voimakkaimmat luikuritai’at ovat tabulatuureja, joten niitä ei voi primavistata, koska kädet loppuvat kesken.


Pastori

Aate

Pastorit ovat uskon lähettiläitä, jotka osaavat paiskoa Uskoon perustuvia loihtuja.

Tavat

Jokaisen pastorin tulee suorittaa matka oman jumaluutensa luokse (yleensä kärpässienen avulla). Tämä matka alkaa aina joka rodun synnyinsijoilla olevalta pyhältä paikalta.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Usko +4
Mäts-maksimi: 1d6
Alkutaidot: Kettinki, Loihtu, Sädekehä, Olematon panssari
Muuta: Pastorit oppivat uusia taikoja tapaamiltaan pyhiltä henkilöiltä, joita löytyy siroteltuina pitkin pelimaailmaa. Pastorit voivat tiivistää tuntemansa pyhän tiedon viskiveteen, käyttäen temppeleiden viskivesilaareja, kuitenkin siten, että maksavat riittävän kolehdin per käytetty viski. Viskin määrä riippuu tai’an tehosta. Viskivesilaarien käyttö pitää maksaa jalokiveksillä, joita saa temppeleiltä joko tuomalla niihin player character -hahmoluokkia edustavia noviiseja tai vastaavia veriuhreja (joko rikollisia tai viattomia, riippuen siitä kuinka ilkeä haluaa olla).


Pioneeri

Aate

Pioneerit ovat osaavia rakentelijoita ja tekniikan ihmelapsia, joita ei kannata jättää yksin rautalingon ja petrolin kanssa.

Tavat

Pioneereilla on oma peli nimeltään Rele-Ventti, jota pelataan hyvin epästabiileilla pelikorteilla. Mikäli Rele-Venttiä pelattaessa saa korttien summaksi 21 tai yli, koko pakka räjähtää.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Ymmärrys +3
Mäts-maksimi: 3d6
Alkutaidot: Väkipuukko, Hööki, Kepeä panssari
Muuta: Pioneerit osaavat loihtia kuten trullit, mutta ainoastaan suoraan vihanneksesta ja ainoastaan loihtuja jotka ovat manan rajoissa.


Ritari

Aate

Ritarit ovat aatteelleen lojaaleja sekä jaloja yksilöitä, jotka uskovat vakaasti johonkin päämäärään. Ritarit osaavat käyttää Kalpaa, Jykeviä panssareita sekä kaikenlaisia kilpiä.

Tavat

Ritareilla on äärimmäisen vaativat vassarisulkeiset, joissa tulee hyppiä ainoastaan vasemmalla jalalla.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Usko +1
Mäts-maksimi: 6d6
Alkutaidot: Kalpa, Jykevä panssari, Viimemätky


Rosmo

Aate

Rosmot eivät kumartele ketään, vaan ottavat sen minkä haluavat. Optimirapulaan tullessaan Rosmot huutavat samalla tavalla kuin Pienet eläimet särkien kaikki taiat ympäriltään (muuttaen ne siis mustekaloiksi).

Tavat

Rosmojoukkioilla on oma valmistumisriittiperinne nimeltään HUUTOKALJAT!, jossa juodaan kaljaa (sahtia) huutaen samalla. Rosmo on kanssarosmojen mielestä valmis ryöväri silloin kun hän osaa huutaa ja juoda yhtä aikaa.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Ymmärrys +1
Mäts-maksimi: 6d6
Alkutaidot: Astalo, Jykevä panssari, Viimemätky
Muuta: Hahmonluonnin yhteydessä Rosmot saavat yhden vapaavalintaisen tatskan.


Soturi

Aate

Soturit ovat osaavia ja vaarallisia mätkijöitä, jotka voivat tehdä kaikenlaista tilanteestaan riippuen. 

Tavat:

Sotureilla on ikivanha perinnerituaali nimeltään Puks! Tässä rituaalissa soturit juoksevat (sukupuolesta tai sen puutteesta riippumatta) alastomina, kädet sukalla selän taakse sidottuina ja puskevat toisiaan päillään. Kuitenkin siten, että aina osuman yhteydessä on kiljaistava “Rituaali!” Tärkeintä rituaalissa on se, että homman pitää pysyä, tässä.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Tahto +1
Mäts-maksimi: 6d6
Alkutaidot: Hilpari, Jykevä panssari, Viimemätky


Trulli

Aate

Trullit ovat raakaa vihannesenergiaa paiskovia perkeleitä, joiden tielle ei parane sattua.

Tavat

Trullien taikuus perustuu luonnonenergiaan ja Trullit saavatkin kaikki taikansa uhraamalla hedelmiä tai vihanneksia erityisen rituaalin avulla.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Ymmärrys +4
Mäts-maksimi: 1d6
Alkutaidot: Rautalinko, Loihtu, Rituaali, Totuustorvi, Olematon panssari


Vouti

Aate

Voudit ovat metsissä viuhtovia kummajaisia.

Tavat

Voudit ovat monesti varsin hyvätapaisia, paitsi silloin kun eivät ole.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Ymmärrys +2
Mäts-maksimi: 4d6
Alkutaidot: Vispilä, Liikehdintä, Ronski panssari


Yrtisti

Aate

Yrtistit ovat tunnettuja parantajia, jotka osaavat keitellä kaikenlaisia liemiä löytämistään yrteistä ja muista litkuista.

Ominaisuudet

Kolmioppi: Tahto +4
Mäts-maksimi: 3d6
Alkutaidot: Ruuantähde, Tutkailu, Pykällys, Kepeä panssari
Muuta: Yrtistit ovat ainoa hahmoluokka jotka osaavat spontaanisti herättää otuksia katatoniasta.