Tässä artikkelissa käydään läpi erilaiset alkuaineet, joita käytetään käyttöesineiden valmistamisessa. Alkuaineet ovat luonnonvaraisia, eli niitä voi (tiettyyn rajaan asti) kerätä kuka tahansa ilman sen kummempaa osaamista.
Rakennusmateriaalit
Rakennusmateriaalit eli elementit ovat niitä aineita joista maailma rakentuu. Nämä aineet ovat tietysti niitä, mistä kaikki varusteet rakennetaan.
Jokainen elementti voi olla joko tavallista, tai normaalia voimakkaampaa (ja harvinaisempaa) eli jännää. Tämän lisäksi mistä tahansa elementistä voidaan materiaaliteknisellä prosessilla - hyypiöinnillä - muokata entistä vahvempaa. Jokaisesta elementistä on siis neljä mahdollista varianttia: tavallinen, jännä, hyypiöity sekä hyypiöity jännä.
Aineiden (ja taikojen?) hyypiöinti ja jännyys taas vaikuttaa seuraavasti.
Laatu | Bonus |
---|---|
Normaali | 0 |
Jännä | 1 |
Hyypiöity | 2 |
Hyypiöity jännä | 4 |
Rakennusmateriaaleja ovat laiskuus, villa, puu, muovi, teräs ja timangi ja niitä löytääpi seuraavanlaisesti:
Laiskuus
Laiskuutta pitää kerätä laiskoilta luontokappaleilta (ks. otukset -> lennokkaat -> laiskiaiset), joista jännälaiskuutta voi saada ainoastaan marisijoilta. Koska marisijat eivät voi kuolla, tapahtuu laiskuuden erottelu lypsämällä.
Tavallinen laiskuus on painotonta (kuten laiskiaisetkin) eli se leijuu ilmassa. Tästä on hyötyä esim. lol emt wtf?
Jännälaiskuus on ilmaa kevyempää, eli sen kanssa passaa olla varovainen ettei epähuomiossa kellu aurinkoon.
Hyypiöity laiskuus?
Hyypiöity jännälaiskuus on painottoman lisäksi inertiatonta - sitä voi liikutella mutta vain kiinteän tukipisteen varassa.
Villa
Villaa saa kiviaineksesta kylmentämällä, esim. jäätävällä katseella tai äärimmäisen huonoilla vitseillä. Villa on ainoa elementti, joka voi jännittyä irtoamisvaiheessa itsestään, joten jännävillan löytyminen ei riipu etsintäpaikasta.
Tavallinen villa?
Jännävilla?
Hyypiöity villa?
Hyypiöity jännävilla?
Puu
Puut manifestoituvat Hämärästä Metsästä ja niitä putoilee taivaalta aina kun joku huutaa riittävän innokkaasti ja oikealla intonaatiolla "puu". Kuollessaan jokainen eläväisten maailmasta lähtevä sielu muuttuu ajan myötä puuksi, joten jännäpuu siis muodostuu kaikkein voimallisimmista otuksista. Puunkutsunnassa sietää olla varovainen koska onnistuneella kutsuhuudolla puu jysähtää täsmälleen siihen pisteeseen missä sitä on kutsuttu -> voipi tulla puhelinpylvästä jakaukseen.
Tavallinen puu on kutsuttavissa puheella - aivan kuten alkuaineensakin. Puun oma kutsuhuuto on tietenkin tiedettävä etukäteen, joten suurimmaksi osaksi vain puun alkuperäinen kutsuja kykenee tähän.
Jännäpuu on tottelevaisempaa eikä ole niin ronkeli intonaation suhteen. Jännäpuun kutsuhuudon voi opettaa eteenpäin, joskin vain henkilökohtaisesti ja olettaen että vastapuoli ei ole liian aineissa (ks. tilat -> rapula & pölly).
Hyypiöity puu on ohjattavissa puheella muihinkin suuntiin kuin vain älisijää kohti.
Hyypiöity jännäpuu on täysin ohjattavissa puheella eikä vaadi kutsuhuudon tuntemusta ollenkaan.
Muovi
Muovi on syntynyt vanhoista juustoista (ks. vihulaiset -> juustot) valtavan sosiaalisen paineen alla. Täten muovia löytyy siis kellareista. Jännämuovi on syntynyt usean erilaisen juuston sekoituksesta, jolloin lähteenä ovat voineet olla raasteet (ks. vihulaiset) tai muuten vain samaan kellariin paenneiden useiden juustolajikkeiden pelokas kasa.
Tavallinen muovi on amorfista eli se elää ajan myötä käytön mukaan.
Jännämuovi voi sublimoitua ja härmistyä normaalipaineessa - tästä ei ole suoranaisesti mitään hyötyä mutta sietääpi olla varovainen.
Hyypiöidyn muovin faasi on kontrolloitavissa - tosin kuka helvetti haluaa hengitellä muovihuuruja? (@IDEA: muovin viihdekäyttäjät?)
Hyypiöity jännämuovi on uudelleenmuokattavissa ilman taitoa tahi työkaluja. Jostain kumman syystä kassakaappien ovia ei kannata pykätä muovista.
Teräs
Teräs on aine, jota löytyy petojen (ks. pedot) luuytimestä, jännäterästä ainoastaan töpökämmeniin kuuluvien hohkasydänten luista. Töpökämmeniin voi törmätä ainoastaan ratsastettuaan hiilisangolla (ks. kulkuneuvot) yhtäjaksoisesti "liian kauan".
Tavallinen teräs on luonnostaan terävää, joten se nostaa käyttäjänsä pärstäkerrointa. Teräsvehkeet ovat kuitenkin luontaisen terävyyden vuoksi epämukavia käyttää
Jännäteräs on terävän oloista ja nostaa pärstäkertoimen lisäksi myös nokkeluutta.
Hyypiöity teräs on epäilyttävää, joka tietysti nostaa käyttäjänsä näppäryyttä.
Hyypiöity jännäteräs on suunnattoman vahvaa joten se nostaa käyttäjänsä müskeleitä.
Toim. huom! Yllämainituissa esimerkeissä puhutaan teräsvehkeiden käyttäjistä, eli kontekstina on käytetty teräksestä tehtyjä pukineita. Sama logiikka pätee kuitenkin myös "elottomiin" esineisiin koska niiden kanssa vuorovaikutetaan samalla tavalla.
Timangi
Timangi on hedelmä, joita tyytyväiset kasvikset saattavat pullauttaa ulos. Jos mielii löytää timangia (varsinkin jännää sellaista), ei kasvisten kimppuun parane hyökätä tai varsinkaan uhrata niitä taikojen toivossa (ks. taikajuomat, -esineet ja rakennelmat). Timangien kyylääminen ärsyttää kaikkia lähellä liikkuvia kasviksia.
Tavallinen timangi on tottakai kylvettävissä, eli yhdestä timangista voi kasvattaa lisää timangeja. Hommassa menee toki aikaa ja villiviljelmät voi unohtaa koska joku elukka kuitenkin käy skruudaamassa timangit parempiin kitoihinsa heti kun silmä välttää. Timangi on yksivuotinen kasvi eikä se osaa lisääntyä itsekseen.
Jännätimangi itää ja kasvaa välittömästi, tuottaen rönsyillen istutettaessa 1d6 jännätimangia.
Hyypiöity timangi on itsepölyttyvää, eli tuottaa jälkeläistimangeja 4d6 kpl degeneroitunutta tavallista timangia 2d6:ssa päivässä.
Hyypiöity jännätimangi ei kylvettäessä ala kasvattaa timangikasvia vaan suoraan timangiesinettä. Hyypiöity jännätimangi on täten siis kasvatettavissa suoraan muotoon ja sen kasvua voi ohjata mielivaltaisesti. Mikäli timangista kasvattaa käyttöesineen, sen kasvu lakkaa leikattaessa irti. Mikäli mielii kasvattaa esim. talon, sen kasvu jatkuu maailman tappiin asti.
@IDEA: Alkuaineita voi yhdistellä ja näin luoda hybridimateriaaleja (joille on keksittävä hauskat nimet). Yhdistelmässä olisi aina kuusi (duh!) yksikköä ainetta jolloin yhdistelmiä olisi 462 erilaista -> näillä voisi selittää monia maailman kummallisuuksia.
Myssy
Toisina kuutena perusaineena ovat yrtit eli myssy, joita vastaavasti käytetään bönthöjen ja dullien valmistusaineina, sekä myös joissakin konstrukteissa vahvistamassa ominaisuuksia. Myssyä kasvaa loisina kiinni jokaisessa kasvis-heimon jäsenessä, joista niitä on mahdollista kerätä joko tappamalla (doktriini: tappelus), suostuttelemalla (doktriini: valehtelu) tai käymällä kauppaa isäntäkasvin kanssa (doktriini: kaupustelu). Yrtistit voivat oppia taidon, jolla yrttien kerääminen millä tahansa metodilla on tuplasti helpompaa.
Jokainen yrtti nostaa yhtä ja laskee toista ominaisuutta. Dullia kasatessa ominaisuudet kasaantuvat ja myssyn määrä määrää vaikutuksen keston. Yrttien ominaisuudet kantautuvat niistä tehtyihin tuotteisiin
Yrtti | Ominaisuudet | Isäntäheimo |
---|---|---|
Konteksti | Nok +1, Müsk -1 | juurekset |
Sikuri | Näp +1, Pär -1 | marjat |
Humala | Müsk +1, Näp -1 | hapatukset |
Töpö | Pär +1, Müsk -1 | sporofyytit |
Genasis | Nok +1, Pär -1 | lehtevät |
Mesi | Näp +1, Nok -1 | hedelmät |
Myssyn ominaisuudet mieluusti arvotaan joka pelikerralla, sillä muistaminen ei ole hyvästä. Kuitenkin siten, että jokainen esiintyy täsmälleen kolme kertaa.